Solterra är 100 % Subaru och 100 % elektrisk. – Autotalo Jedi

Solterra är 100 % Subaru och 100 % elektrisk.

NTRODUCERA EN HELT NY SUBARU MED DE FUNKTIONER OCH DEN FUNKTIONALITET SOM DU ÄR VAN VID I VARJE NY SUBARU: KOMPROMISSLÖS SÄKERHET, PÅLITLIG HANTERING OCH EN DESIGN SOM KLARAR TUFFA FÖRHÅLLANDEN I MÅNGA ÅR FRAMÖVER. DEN HÄR BILEN TAR DIG SÄKERT TILL DINA ÄVENTYR OCH HEM – OAVSETT VÄDER! PRECIS SOM SUBARU ALLTID HAR GJORT. DEN ENDA SKILLNADEN ÄR ATT SOLTERRA ÄR EN ELBIL.

Kyseessä on tietenkin Subaru Solterra, kauan odotettu täyssähköinen täydennys Subarun mallivalikoimaan. Det är Subarus första serietillverkade bil med något annat än en förbränningsmotor.
En ny energikälla, förstås. I övrigt är Solterra som vilken annan Subaru som helst.

Alla Subarus egenskaper
,
Solterras chassi och toppmoderna förarassistanssystem säkerställer att
säkerhet i världsklass för alla – både i och utanför bilen.

Symmetrisk fyrhjulsdrift säkerställer bästa hantering i klassen, säkra köregenskaper och en taktil körupplevelse.
Tack vare Solterras praktiska egenskaper, hållbarhet, volym och smarta funktioner är det enkelt att lasta både små matlådor och stora hobbyutrustningar i bilen.
Den här bilen är alltid redo att ta dig dit du vill åka och göra vad du vill. Den ser också till att du kommer hem säkert.
Allt detta är funktioner som Subaru-ägare har förväntat sig och uppskattat i generationer.
Solterras designers fick därför i uppdrag att se till att Subarus unika egenskaper bibehölls i en värld där elektricitet spelar en allt större roll.

Helt nytt chassi
.
Solterra är samma välkända crossover som Subaru XV, Forester och Outback. Med en markfrigång på 21 centimeter, korta bakre överhäng och robusta karosseripaneler utstrålar Solterra den praktiska balans som är typisk för Subaru-bilar.
Bilen är baserad på en helt ny teknisk plattform, e-Subaru Global Platform. Den är utformad enbart för elfordon, men har utvecklats med hjälp av erfarenheterna från Subarus centrala plattform, Subaru Global Platform.
Karossen är formad som en säkerhetsram runt passagerarutrymmet och är tillverkad av höghållfast, varmpressat stål. Tack vare exakta hållfasthetsberäkningar har Solterra hållit vikten låg för en elbil: oavsett utrustningsnivå väger den strax över två ton. Dessutom är den skyddande ramen mycket stark och absorberar energin effektivt i händelse av en kollision.

Chassit och karossen bygger på erfarenheterna från tidigare strukturella lösningar från Subaru, men är specifikt anpassade till elbilen för att ge lätthet, styrka och säkerhet.

e-Subaru Global Platform skiljer sig tydligast från tidigare plattformar genom det dubbla golvet där batterierna är placerade. Golvet är byggt i form av en låda för att skydda batterierna och deras elektronik. Detta bidrar också till att stärka vridstyvheten hos hela chassit och sänka bilens tyngdpunkt, vilket också förbättrar körsäkerheten.

Den senaste säkerhetsstandarden som standard
,
På tal om säkerhet…
Med Solterra fortsätter Subaru sin 50-åriga tradition att erbjuda högsta möjliga säkerhet i och utanför bilen. Subarus strävan att eliminera alla dödsolyckor inom deras fordonsflotta innan 2030 understöds av denna åtgärd.
Med denna vision i åtanke har Subaru kontinuerligt utvecklat toppmoderna säkerhetssystem som Subaru-ägare har kunnat lita på i många år. Solterra är inget undantag.
Centralt i detta är det avancerade förarassistanssystemet Subaru Safety Sense. Enkelt uttryckt kan den ses som en mycket säkerhetsorienterad förare som är integrerad i bilens elektronik. Funktioner som Intelligent Cruise Control, Lane Finder, Sign Recognition och Adaptive High Beam är utformade för att underlätta körningen så att föraren kan koncentrera sig mer på att styra bilen och hålla ett öga på trafiken Systemet varnar dig också för saker som föraren kan missa.

Alla trafiksäkerhetshjälpmedel är standard i Subaru. Nya Solterra har Safe Exit Assist, som varnar för fordon som närmar sig bakifrån. I trånga utrymmen varnar Solterra för både fasta och rörliga hinder, inklusive fotgängare. Om det behövs för att undvika en kollision bromsar den automatiskt.

I en nödsituation kan en ständigt vaksam förare till och med ingripa för att förhindra en olycka – genom att automatiskt bromsa eller svänga för att undvika hinder, fotgängare eller vilda djur.
Systemet övervakar och varnar också om föraren börjar bli trött.

En förtroendeingivande körupplevelse
,
ett väldesignat chassi och ett avancerat förarassistanssystem, tillsammans med säkra och förutsägbara köregenskaper, är hörnstenar i Subarus säkerhetsfilosofi.

Körsäkerheten förbättras när ratten och pedalerna tydligt kommunicerar hur bilen rör sig och reagerar på vägytan. Detta har också beaktats i Subaru Solterra. Hjulens fjädring har utformats noggrant för att ge smidig körkomfort och manövrerbarhet. Chassikonstruktionen förhindrar bland annat att bilen driver iväg vid acceleration och inbromsning. Samtidigt ger förbättrade bromsar och en stabil elektrisk servostyrning dig en bra känsla för vägen. Detta är en annan funktion som traditionellt finns i Subaru. Och tack vare det lätta, eleganta chassit känns Solterra mindre och lättare att köra.

Konstant fyrhjulsdrift
Solterra har två likströmsmotorer och lika långa drivaxlar på båda sidor. Med andra ord är Subarus kännetecken, kontinuerlig fyrhjulsdrift, också en integrerad del av Solterra. Och det är inte allt; tack vare elmotorernas linjära kraft och den omedelbara drivresponsen är fyrhjulsdriften nu ännu effektivare.
Elektriska motorer kännetecknas av att det maximala vridmomentet är tillgängligt i hela motorernas varvtalsintervall. Detta innebär att det alltid finns gott om kraft att tillgå, även när bilen är i rörelse, och motorerna kan rikta drivkraften till däcken där den behövs som mest.
Motorerna är placerade mellan fram- och bakdäcken, mycket nära däcken. De får axlarna att rotera snabbare än vad som skulle vara tekniskt möjligt med en mer traditionell förbränningsmotor och växellåda. Detta möjliggör en mer aktiv fördelning av vridmomentet, så att drivkraften kan kontrolleras snabbare och mer exakt i varje situation.

Ännu bättre fäste
,
Likt Subaru XV, Forester och Outback har Solterra Subarus X-Mode dragkraftskontroll som är inbyggd även för de tuffaste ytorna. När systemet är aktiverat hjälper det föraren att styra rotationen av vart och ett av de fyra däcken individuellt. När systemet är aktiverat hjälper det föraren att styra rotationen av vart och ett av de fyra däcken individuellt. Detta gör att föraren bättre kan koncentrera sig på vägval och styrning, vilket minskar risken för att fastna.


Liksom andra Subaru-modeller har Solterras X-Mode-system två körprogram för olika typer av svår terräng. Programmet för snö- och gruskörning förbättrar bilens grepp på lösa underlag, där däcken fortfarande har viss kontakt med marken. Programmet för körning i djup snö och lera förbättrar dragkraften i extrema förhållanden där bilens däck inte rör fast mark.

Solterra har Hill Descent Control, som är bekant från tidigare modeller, som hjälper föraren att sakta ner och stabilisera bilen i branta nedförsbackar. Solterra är den första Subaru med Grip Control. Det är i princip ett system för automatisk farthållare och stabilitetskontroll som är utformat för körning i plan terräng och i uppförsbacke. Grip Control är justerbar för att kompensera hastighet upp till 10 km/h.

Resultatet är ett verkligt symmetriskt fyrhjulsdriftssystem som ger exceptionell precision för prestanda i världsklass på alla underlag och Subarus karakteristiska körbarhet och förutsägbarhet.

Gott om utrymme
Solterra är 469 cm lång och 186 cm bred. Det innebär att den är något större än Forester – men bara på utsidan.

Med en hjulbas på 285 centimeter är Solterras främre och bakre däckavstånd en hel centimeter längre än den stora Outback! Detta är märkbart inne i bilen.

En Subaru är en praktisk och hållbar bil som tar din familj hem och på äventyr på ett säkert sätt. Solterra är fyrhjulsdriven och kan ta upp till 452 liter bagage.

Tack vare den stora hjulbasen har kupén ett helt plant golv och gott om benutrymme, särskilt i baksätet. Tre vuxna får lätt plats i baksätet. Ryggstödet i baksätet kan också justeras i två olika vinklar. Mellan de inbjudande framsätena har det platta golvet utnyttjats för att ge förvaringsutrymme, inklusive rymliga förvaringsskåp och praktiska hyllor för småsaker. Den långa hjulbasen och den långa vindrutan har också möjliggjort långa och stora dörröppningar, vilket gör det bekvämare att sitta i bilen. Dörrarna i sig är också utformade så att utsidan sträcker sig långt bortom tröskeln. Detta förhindrar att smuts kommer in i bilen och håller dörröppningarna rena, även på leriga sandvägar.

Praktiskt att belasta
Solterra har ett praktiskt och lättanvänt bagageutrymme med smarta lösningar för lastsäkring och en bas som kan justeras till två olika höjder. Genom att justera botten till en högre nivå skapas en jämn lastnivå och ingen lasttröskel bildas i bakluckans öppning. Detta ger en bagageutrymme på 421 liter. Om det behövs mer volym eller höjd i bagageutrymmet kan golvet sänkas med drygt 7 cm. Detta skapar en lasttröskel på cirka 10 cm, men ökar bagageutrymmet till 452 liter.
När bagageutrymmets golv är inställt på den övre nivån kan siktskärmen förvaras under lastgolvet. Det finns också ett förvaringsfack under basen på cirka 10 liter, som lämpar sig för att förvara till exempel en laddningskabel.

Effektivt drivet av elektricitet
Som tidigare nämnts har Solterra två elmotorer. Den ena är placerad mellan bakdäcken och den andra mellan framdäcken. Båda har en effekt på 80 kW och 168,5 Nm, med en kombinerad maximal effekt på 160 kW, motsvarande 218 hästkrafter. Den totala kapaciteten hos batterierna på golvet är 71,4 kWh. För att säkerställa längsta möjliga räckvidd har Solterra energioptimerats in i minsta detalj – utan att kompromissa med traditionella Subaru-funktioner. Alla veck och kanaler i karossen är utformade för att leda vinden runt karossen och till och med genom olika delar av karossen, så att Solterra löper så smidigt som möjligt.

När gaspedalen släpps och bromsarna används fungerar motorerna som en generator som laddar batterierna med rörelseenergi. Föraren kan enkelt justera intensiteten i regenereringen med hjälp av spakarna bakom ratten. Bromskraften hos elmotorer kan justeras i fyra steg. Med maximal regenerering är den så effektiv att du i många trafikförhållanden kan köra Solterra utan att använda bromspedalen alls.

Planerad för att hålla länge
Varje Solterra har också som standard alla möjliga funktioner för att minska den totala energiförbrukningen. Bland funktionerna finns batteriförvärmning och en energieffektiv värmepump för att värma eller kyla kupén.
Lika självklara funktioner är ett omsorgsfullt utformat och lättanvänt multimediasystem med navigator och en avancerad färddator som hjälper föraren att planera resan och utnyttja varje kilowattimme på bästa sätt.
effektivt.

Skärmen fungerar som ett kommunikationscenter. Den är helt integrerad med din mobiltelefon och är lätt att förstå och använda.

Fullt laddad har Solterra en deklarerad räckvidd på 413 km i full Touring-utförande och upp till 454 km som Limited version! Batterierna kan laddas på två sätt: antingen genom normal laddning med en maximal laddeffekt på 6,6 kW eller genom särskilda snabbladdningsstationer med en laddeffekt på upp till 150 kW. Med en normal laddning tar det cirka 6,5 timmar att ladda batterierna från 20 % till 80 % – mindre än en natt. Med en 150 kW snabbladdning förkortas laddningstiden till cirka 20 minuter.
Solterra gör också skillnad när det gäller livslängden på batteriet snarare än laddningstiderna. Liksom andra Subarus är Solterra utformad för att hålla länge utan att du behöver oroa dig. Detta gäller särskilt batterierna, som är utformade för att behålla 90 % av sin ursprungliga laddningskapacitet i upp till 10 år.

Alltid fullt utrustad
Liksom andra Subaru-modeller har Solterra en omfattande standardutrustning. Även på basnivån Limited får du en välutrustad bil med funktioner som luftkonditionering, elektriska framsäten, elektrisk baklucka med justerbar öppningsvinkel, en 12,3-tums multimediaskärm med trådlös integrering av smarttelefoner och flera strategiskt placerade USB C-laddningsfack i kupén.
Touring-utrustningen omfattar även 20-tumsdäck, konstläderklädsel, elektriskt justerbart passagerarsäte, minnesfunktion för förarsätet samt elektriskt uppvärmda baksäten och ratt. Multimediasystemet har också kompletterats med förstklassiga Harman Kardon stereohögtalare som utvecklats exklusivt för Subaru Solterra och en trådlös smartphone-laddare. Utrustningsnivån Touring+ innehåller all Touring-utrustning samt ett panoramiskt taklucka.
Säkerhetssystem och alla energieffektivitetsfunktioner är standard på alla Solteros, liksom Subaru Care-appen som gör att du kan fjärrstyra batteriladdning och förvärmning av batterier och kupé, planera din nästa körning samt låsa upp och låsa upp bildörrarna med din mobiltelefon.

När kommer den att finnas tillgänglig?
Beställningstiden för Solterra är cirka 6 månader.

Rulla till toppen