Subaru behåller fortfarande sitt värde bäst

Den amerikanska ALG (Automotive Lease Guide), som studerar utvecklingen av återförsäljningsvärdet för personbilar, har utsett Subaru till den åttonde bästa biltillverkaren för att bibehålla sitt återförsäljningsvärde.

ALG (Automotive Lease Guide) är en analytisk enhet från TrueCar Inc. som studerar utvecklingen av återförsäljningsvärdet för nya bilar i USA och Kanada. ALG har samlat in bilpriser i 50 år. Varje år övervakar enheten cirka 2 500 olika personbilsmodeller och belönar, efter en treårs övervakningsperiod, bilmodellerna med det lägsta värdet i procent varje år. ALG-priser har delats ut årligen sedan 2010.

Subaru har nu vunnit det totala Brand Residual Value Award från biltillverkare åtta gånger. I ALG-studien var Subaru Crosstrek (XV), Subaru Forester i kategorin Compact Utility, Subaru Impreza i kategorin Compact Utility och Subaru WRX i kategorin Sport Car i kategorin Subcompact Utility. ALG har redan beviljat Subaru totalt 46 första platser i olika segment.

Försäljningschef för Subaru Nordic Ab Filip Frennby påpekar att svenska studier också visar att Subaru har ett av de bästa återförsäljningsvärdena i branschen.

– Eftersom avskrivningar på bilar är den största enskilda posten i kostnaden för bilar är Subaru ett övergripande prisvärt val för bilköparen. Detta har bidragit till att bland annat Subarus ägare är de mest nöjda bilägarna i Sverige.

Mer information: www.alg.com

Scroll to Top